Biuro rachunkowe Grimp Zielona Góra

Potrzebujesz pomocy, wsparcia, porady?
Zgłoś się do nas!

Zmiany w VAT

zmiany w vat 2019

Początek roku szkolnego przywitał nas zmianami w podatkach. Niektóre zmiany dotyczą księgowych, a niektóre przedsiębiorców. Przygotowaliśmy dla Was specjalny przewodnik, który wyjaśni, jakie zmiany w VAT wprowadzono w ostatnim czasie. Zapraszamy do lektury!

Wakacje, wakacje i po wakacjach 😉 Tak jak większość naszych Klientów i my w pełnym składzie witamy nowy rok szkolny. Wypoczęci, opaleni i pełni energii stawiamy czoło kolejnym wyzwaniom. Zawsze możemy liczyć na wsparcie organów podatkowych, które skrupulatnie dopilnowują, aby ani przedsiębiorcy, a wraz z nimi my, księgowi, nie popadli w jesienną chandrę czy letarg, zapewniając nam szereg zajęć.

Dział Księgowości naszego biura uczestniczył w środę w zajęciach doszkalających z najnowszych zmian podatkowych! I tak oto jesteśmy już gotowi przeprowadzić przez nie naszych Klientów, abyśmy wszyscy wyszli na ląd suchą stopą 😉

Zmiany w VAT – czego dotyczą?

Część zmian dotyczy zadań, które codziennie wykonują księgowi. Jednak duża ma związek czynnościami, które bezpośrednio wykonują przedsiębiorców. Dlatego przedstawiamy ten krótki przewodnik, jak się w tym wszystkim odnaleźć oraz co kryje się pod hasłami, o których na pewno już słyszałeś, ale nie do końca wiesz o co w tym chodzi. Nasz przewodnik pozwoli odpowiedzieć na pytanie – które zmiany mnie dotyczą i w jakim zakresie?

Po szczegóły i wyjaśnienia zapraszamy do Twojego opiekuna ds. księgowości w GRIMP.

Dla kogo zmiany w VAT?

Na początek odpowiedz sobie na pytanie, w której z grup jako przedsiębiorca się znajdujesz (będziesz w dwóch) i przejdź do właściwego punktu artykułu:

→ dla robiących przelewy, opłacających faktury kosztowe – pkt. 1, 2
→ dla „nievatowców” – pkt.3
→ dla „vatowców” – pkt. 4,5

→ dla robiących przelewy, opłacających faktury kosztowe

1. Biała Lista

Hasłem września jest „biała lista”. Rejestr czynnych podatników VAT istniał do tej pory na stronie ministerstwa (Portal Podatkowy) i działał w bardzo prosty sposób – wpisywało się numer NIP kontrahenta, a system odpowiadał nam, czy dana firma jest czynnym podatkiem VAT czy nie. I to były wszystkie informacje, jakie mogliśmy uzyskać. Teraz stworzono kolejną wyszukiwarkę, o długiej nazwie „Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT”. Tutaj znajdziemy znacznie więcej informacji o firmie – numery rejestrowe, adresy, ale też, co ważne, status w VAT na dzień. Jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorcy, czy kontrahent był czynnym podatnikiem VAT na dzień wystawienia faktury, a nie na dzień bieżący.

To co jest najważniejszą zmianą i o co tyle zamieszania, to numery rachunków bankowych.

I tutaj zaczyna się zadanie każdego przedsiębiorcy, a dokładnie tej osoby w firmie, która zajmuje się wykonywaniem przelewów. Otóż transakcje należy opłacać tylko na rachunki podane na owej „białej liście”, aby dany koszt mógł stać się naszym kosztem podatkowym. Co więcej – rachunek musi być udostępniony na liście na dzień wykonywania przelewu, a nie na dzień wystawienia faktury. Przepis dotyczy płatności powyżej 15.000,00 zł. Dla takich transakcji należy zawsze sprawdzić w dniu wykonywania przelewu, czy dany rachunek widnieje na liście. Tym samym patrząc w drugą stronę – aby nie robić podatkowej krzywdy naszym kontrahentom, musimy dopilnować, aby wszystkie rachunki, z których korzystamy w transakcjach z klientami, były udostępnione urzędowi skarbowemu.

Biuro Rachunkowe GRIMP zawsze dopilnowywało, aby główny rachunek spółki znajdował się w urzędzie skarbowym, a teraz nasza administracja zgłosiła już większości Klientów uzupełnienia rachunków. I choć przepis działa od 1 września, to konsekwencje będą wyciągane od 1 stycznia 2020. Do tego czasu należy zgłosić wszystkie numery rachunków na listę.

A jakie będą konsekwencje? Odpowiedzialność solidarna za niezapłacony przez dostawcę VAT. Można tego uniknąć, jeśli dokonamy płatności w mechanizmie podzielonej płatności lub w przeciągu 3 dni od daty zapłaty poinformujemy US naszego dostawcy o tym, że dany rachunek jest niezgłoszony na liście 😉

Co muszę zrobić?

– upewnij się, że masz widoczne wszystkie rachunki, na które spływają wpłaty od kontrahentów:
https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka/
– wdróż w swojej firmie system, dzięki któremu będziesz mieć pewność, że przelewy powyżej 15.000,00 zł są przelewane na ujawniony rachunek
– jeśli jesteś naszym Klientem z wdrożonym przez nas systemem ERP Comarch Optima – rozwiązanie nadejdzie ze strony oprogramowania, które będzie sprawdzało status rachunku, tak samo jak teraz sprawdza status kontrahenta w VAT
– nie jesteś naszym Klientem i nie masz wdrożonego naszego oprogramowania? – może czas to zmienić? 😉

2. Mechanizm podzielonej płatności

Kolejnym hasłem, już jesieni, będzie „mechanizm podzielonej płatności” („split payment”). Dodajmy: obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności 🙂 Jedno słowo zmienia tak dużo, że poświęcimy mu nasz następny wpis – zmiana ta zacznie obowiązywać od 01.11.2019, a sama ustawa czeka na podpis Prezydenta. Zapewnimy Państwu rzetelne informacje w tym zakresie.

→ dla „nievatowców”

3. Rozszerzenie wyłączeń z podmiotowego zwolnienia z VAT – zmiany w VAT

Korzystasz ze zwolnienia w VAT do kwoty przychodów ze sprzedaży opodatkowanej do kwoty 200.000,00 zł? Musisz przyjrzeć się tej zmianie.

Podatnikom przysługuje zwolnienie, dzięki któremu nie muszą rejestrować się do VAT, jeśli ich przychody ze sprzedaży opodatkowanej nie przekraczają w roku 200.000,00 zł. Są jednak w tym zwolnieniu wyjątki – wykonując pewne rodzaje usług czy sprzedając niektóre produkty wymienione w ustawie, nie możemy z tego zwolnienia skorzystać. I teraz ta lista została powiększona.

Kto od września wszedł na VAT?

– dokonujący sprzedaży przez Internet:

– dokonujący dostawy hurtowych i detalicznych części do:

– świadczący usługi ściągania długów, w tym faktoringu.

Co muszę zrobić?

– jeśli jesteś klientem GRIMP to nic nie musisz robić. Nasz zespół informował swoich Klientów już wcześniej o tym, że dotknie ich ta zmiana i zostało przygotowane stosowne zgłoszenie do urzędu skarbowego,
– sprawdź, czy świadczone przez Ciebie usługi / dostarczane towary znajdują się w katalogu wyłączeń, jeśli tak, stałeś się Vatowcem i musisz ovatowywać swoją sprzedaż od września oraz wysyłać deklarację VAT – pierwsze deklaracja za wrzesień musi być złożona do 25. października!

→ dla „vatowców”

4. Matryca stawek VAT

Ustalenie, jaką stawką VAT należy opodatkować naszą sprzedaż, potrafi nieraz przeprawić o prawdziwy ból głowy. Wprowadzona zmiana powinna z założenia uprościć tę czynność, klasyfikując stawki nie wg PKWiU, czyli dotychczasowej klasyfikacji statystycznej, a wg układu Nomenklatury Scalonej (CN) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Celem zmiany jest ujednolicenie stawki VAT dla całej grupy towarów, jako przykład możemy podać pieczywo. W tej chwili opodatkowane prawie wszystkimi stawkami (23%, 8%, 5%) w zależności od rodzaju, po zmianie będzie miało jedną stawkę 5%.

5. Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)

Kolejnym ułatwieniem w ustaleniu stawki VAT powinna być możliwość zapytania organu podatkowego o to, jaką stawkę należy zastosować. I co z tego, ktoś powie. Można występować o interpretacje podatkowe, które mogą się różnić w zależności od urzędu skarbowego, a i tak nie dają przedsiębiorcy żadnej ochrony. I tutaj też znajdziemy słowo klucz: „wiążąca”. Decyzja wydana przez organ będzie w tym wypadku wiążąca i zapewni nam ochronę przed ewentualnymi zarzutami o nieprawidłowo zastosowaną stawkę. Występuje tutaj jednak mały haczyk – WIS będzie prawdziwie „wiążąca”, czyli zapewniająca ochronę podatnikowi od 01.04.2020 r.

6. Odwrotne obciążenie w transakcjach krajowych

Od 01.11.2019 przestaje istnieć zasadna „odwrotnego obciążenia” w transakcjach krajowych na dostawy towarów i świadczenie usług, które określa załącznik 11 i 14 do ustawy.

Zastosowanie będą miały przepisy przejściowe:
w przypadku dostawy towaru lub świadczenia usługi wymienionych w
zał. 11 i 14 dokonanych:
a) przed 01.11.2019 r, dla których obowiązek podatkowy powstał lub
faktura została wystawiona po 31.10.2019 r.
b) po 31.10.2019 r. dla których faktura została wystawiona przed 01.11.2019 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.

Nasze szkolenie było długie, obejmowało kolejno zmiany wchodzące w życie od 01.09.2019, 01.11.2019, 01.01.2020 i 01.04.2020. Zajmowaliśmy się też zagadnieniami stricte księgowymi, które nie zostały przedstawione w niniejszym opracowaniu.

Czuwamy nad wszystkimi zmianami, aby informować naszych Klientów na bieżąco w zakresie, który bezpośrednio dotyczy organizacji pracy, zarządzania firmą i ma na nią realny wpływ.

O kolejnych zmianach będziemy informować w naszych następnych artykułach. Naszym Klientom zapewniamy bezpośrednie informacje od księgowej/ego, jeśli tylko zmiana dotknie Twojej firmy.