Prowadzenie działalności to ścieżka nieustających wyborów. Decyzje, które podejmie przedsiębiorca, często mogą zaważyć o sukcesie bądź porażce firmy. Jedną z takich decyzji jest kwestia prowadzenia księgowości w firmie. Do wyboru jest księgowość pełna i księgowość uproszczona. Z której formy może skorzystać dany podmiot? Która będzie najwygodniejsza, a która najkorzystniejsza?
Zgodnie z zapisami artykułu 24a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizyczny, a także spółki partnerskie – wszystkie te podmioty wykonujące działalność gospodarczą są zobligowane do prowadzenia tzw. księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Na podstawie tej dokumentacji możliwe ma być ustalenie dochodu bądź straty, podstawy opodatkowania oraz wysokości należnego podatku za dany rok podatkowy.
Przedsiębiorca nie w każdej sytuacji zobligowany jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Prostszą i powszechniejszą formą księgową jest książka przychodów i rozchodów, będąca jedną (ale nie jedyną) z form uproszczonej księgowości. Jakie dokładnie możliwości daje tzw. księgowość uproszczona?
Księga (książka) przychodów i rozchodów – jest to dokument, w którym przedsiębiorca jest zobowiązany ewidencjonować wszystkie zdarzenia o charakterze gospodarczym. Na podstawie tych danych wyliczane są przychody oraz koszty uzyskania tych przychodów. Podatkiem dochodowym jest różnica pomiędzy przychodami i kosztami – przedsiębiorca zwykle opłaca podatek zgodnie z zasadami ogólnymi bądź też na podstawie podatku liniowego.
Ewidencja ryczałtu – jest to dokument umożliwiający ewidencjonowanie przychodów wraz z jednoczesnym przyporządkowywaniem ich do odpowiedniej stawki ryczałtu. Zryczałtowany podatek dochodowy powinien zostać wyliczony “od przychodu”, w związku z czym koszty prowadzenia działalności nie będą miały wpływu na jego wysokość.
Karta podatkowa – jest to dokument, na podstawie którego przedsiębiorca ewidencjonuje swoje przychody. Ta forma księgowa jest dostępna tylko dla wąskiego sektora gospodarczego – mogą z niej skorzystać przedstawiciele konkretnych zawodów.
Pełna księgowość to dużo bardziej zaawansowana forma prowadzenia księgowości, ponieważ opiera się na prowadzeniu ksiąg handlowych. Pozwalają one na wyliczenie zobowiązań podatkowych, jak również dają w zasadzie pełen wgląd w finanse firmy. Do zaksięgowania wszystkich transakcji trzeba zastosować podwójny zapis.
Księgi rachunkowe wymagają prowadzenia ewidencji na podstawie zapisów Ustawy o Rachunkowości. Na pełną księgowość składają się:
– prowadzenie ksiąg rachunkowych,
– ocena stanu i obliczenie aktywów oraz pasywów,
– przygotowywanie sprawozdań finansowych,
– szacowanie wyników finansowych,
– gromadzenie dowodów księgowych.
UWAGA! Pełna księgowość jest obowiązkową formą prowadzenia księgowości przez spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki akcyjne oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Pełną księgowość muszą prowadzić również przedsiębiorstwa, które w ramach minionego roku podatkowego osiągnęły przychody przynajmniej 1,2 mln euro.
Masz wątpliwości co do tego, jaką formę księgowości powinna prowadzić Twoja firma? Skontaktuj się z nami! Podpowiemy i zarekomendujemy odpowiednie rozwiązania, wskażemy mechanizmy optymalizacyjne. Zaproponujemy również kompleksową opiekę księgową, a jeśli nasza oferta Ci się spodoba – zdejmiemy Ci z głowy ciężar prowadzenia księgowości! Dzięki nam zyskasz będziesz mieć porządek w księgowości.