Firma w Niemczech
Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło polskim przedsiębiorcom furtkę do prowadzenia działalności również w innych krajach wspólnoty. W UE obowiązuje (póki co) zasada swobodnego przepływu kapitału i osób, dzięki czemu założenie i prowadzenie firmy poza granicami Polski jest jeszcze prostsze.
Podjęcie decyzji o tym gdzie założyć firmę wcale nie jest tak prostą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Zazwyczaj Polacy wybierają kraje sąsiadujące z naszym, a tylko niewielki procent stawia na tzw. raje podatkowe. Polacy najchętniej firmy otwierają w Czechach, na Słowacji, w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Z czym wiąże się prowadzenie firmy w Niemczech? Czy jest to opłacalne?
Rejestracja firmy w Niemczech
Samo założenie firmy w Niemczech nie różni się bardzo od tego jak wygląda to w Polsce. Aby założyć firmę w Niemczech, należy zarejestrować firmę, uzyskać numer identyfikacji podatkowej, otworzyć konto bankowe. Ponadto należy regularnie i rzetelnie wywiązywać się z obowiązków nakładanych na przedsiębiorcę: płacić podatki i prowadzić księgowość.
Zarejestrowanie firmy to koszt od 15 do 60 Euro (różnice w cenie zależą od landu). Po zarejestrowaniu firmy, przedsiębiorca otrzymuje dokument poświadczający tzw. Gewerbeschein. Do uzyskania tego dokumentu niezbędne jest przedłożenie umowy najmu lokalu będącego siedzibą firmy. Można także skorzystać z opcji wirtualnego biura. Na uzyskanie dokumentu możemy poczekać nawet do sześciu tygodni.
Formy działalności gospodarczej w Niemczech
Przedsiębiorca w Niemczech ma przynajmniej kilka możliwości prowadzenia działalności. Pierwszą z nich jest przedstawicielstwo. Kolejną prowadzenie działalności na własny rachunek. Inną formą prowadzenia działalności może być spółka cywilna, spółka jawna, spółka komandytowa czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zanim przedsiębiorca otworzy firmę w Niemczech, powinien upewnić się, że planowana forma działalności nie wymaga koncesji (lub jeśli jej wymaga, to na jakich zasadach). W Niemczech koncesje są wymagane w branżach takich jak ubezpieczenia, gastronomia, transport czy handel obwoźny.
Opodatkowanie w Niemczech
Podatki w Niemczech są argumentem wyjątkowo kuszącym dla polskich przedsiębiorców. Jest to ogromna zaleta prowadzenia działalności u naszych zachodnich sąsiadów. Największym atutem jest kwota wolna od podatku, która wynosi ponad 8,8 tysiąca Euro. Niemiecki podatek podzielony jest na podatek ograniczony i nieograniczony. Ulgi podatkowe w Niemczech obowiązują osoby podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli takim, które na stałe mieszkają w Niemczech (czyli przynajmniej 183 dni w roku podatkowym).
Minusy firmy w Niemczech
Za zdecydowany minus prowadzenia firmy w Niemczech przedsiębiorcy uznają na przykład wysoką składkę zdrowotną. Składka zdrowotna w Niemczech jest wyższa niż w Polsce i uzależniona jest od wysokości uzyskiwanych przychodów. Średnio wynosi mniej więcej 300-350 euro miesięcznie.