Obowiązki pracodawcy zimą
Zima to szczególna pora roku – w wielu branżach jest to najbardziej problematyczny okres, w którym przyjdzie działać firmie. Jakie zobowiązania ma pracodawca względem swoich pracowników w czasie zimy? Co musi im zapewnić i z czego można go „rozliczać”? Dowiedz się, jakie są obowiązki pracodawcy zimą.
Poznaj obowiązki pracodawcy zimą
Zimą nie zawsze łatwo się pracuje. Z jednej strony niskie, często ujemne temperatury, utrudniające prawidłowe funkcjonowanie każdemu z nas. Z drugiej strony zaśnieżone drogi i śliska nawierzchnia, które często uniemożliwiają dotarcie do pracy na czas. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze wzmożona absencja w pracy spowodowana sezonem na przeziębienia i grypy. Choroby pracowników niestety odbijają się na wydajności firmy. Jeśli pracodawca nie zapewni pracownikom wystarczających warunków do kontynuowania pracy, pracownicy mogą odmówić wykonywania swoich zadań ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
Odpowiednia temperatura
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odpowiednią temperaturę, która będzie odpowiednia do wykonywanej pracy oraz wysiłku fizycznego w pracy. Temperatura nie może być niższa niż 14 stopni w przypadku pomieszczeń, w których wykonywana jest praca fizyczna w stopniu lekkim oraz 18 stopni w pomieszczeniach biurowych.
Posiłki regeneracyjne (regenerujące)
Jeśli pracownicy pracują w warunkach szczególnie uciążliwych, na przykład na dworze i w niskiej temperaturze, pracodawca jest zobligowany zapewnić swoim pracownikom nieodpłatne posiłki i napoje regeneracyjne. Ma to charakter profilaktyczny. Posiłki powinny być dostosowane do zapotrzebowania pracowników i być wydawane w czasie regulaminowych przerw w pracy. Przerwy te zwykle powinny być po 3-4 godzinach pracy. Ciepłe napoje powinny być stale dostępne dla pracowników przez cały czas wykonywania pracy.
Praca na dworze w czasie zimy
Jeśli pracownik wykonuje prace na dworze w czasie mrozu, pracodawca ma obowiązek zapewnić wszystkim pracownikom pracującym na otwartej przestrzeni specjalne pomieszczenie. W takim pomieszczeniu pracownik może odpocząć, zagrzać się, zmienić odzież, schronić przed opadami. W takim pomieszczeniu temperatura nie może być niższa niż 16 stopni Celsjusza. Obowiązkowo powinno się w nim znaleźć również urządzenie, które umożliwi pracownikom podgrzewanie posiłków.
Zima to trudny okres dla pracowników, ale i dla pracodawcy. Jednak przy odpowiedniej organizacji, znajomości przepisów i obustronnym rozmowom, wszystko się uda!