Samochody osobowe a estoński CIT

Samochody osobowe a estoński CIT

W dzisiejszych realiach prowadzenie działalności gospodarczej bez samochodu osobowego staje się coraz trudniejsze. Dlatego przedsiębiorcy starają się optymalizować swoje koszty, w tym te związane z pojazdami, również pod kątem podatkowym. Jednym z rozwiązań, które może być szczególnie korzystne, jest ryczałt od dochodów spółek, znany potocznie jako estoński CIT. Choć niektóre aspekty tego podatku mogą budzić wątpliwości, szczególnie w kontekście użytkowania samochodów osobowych, odpowiednie podejście pozwala na spore oszczędności. Przyjrzyjmy się bliżej, jak działa estoński CIT w przypadku zakupu i leasingu pojazdów.

Na czym polega estoński CIT?

Estoński CIT to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych form opodatkowania spółek. Jego kluczową cechą jest brak obowiązku zapłaty podatku dochodowego, dopóki zyski spółki nie zostaną wypłacone wspólnikom, a zamiast tego będą inwestowane w rozwój firmy. Dodatkowo, mimo iż stawki podatkowe (10% i 20%) mogą wydawać się wyższe niż w przypadku standardowego CIT (9% i 19%), to istnieje możliwość odliczenia części podatku przez wspólnika, co obniża efektywną stawkę opodatkowania.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy mogą zredukować swoje obciążenia podatkowe, szczególnie jeśli inwestują zyski, zamiast je wypłacać.

Jak estoński CIT wpływa na samochody osobowe?

W przypadku samochodów osobowych rozliczanych w ramach estońskiego CIT, zasady dotyczące opodatkowania różnią się w zależności od sposobu użytkowania pojazdu. Do 2023 roku istniały wątpliwości, jak traktować pojazdy wykorzystywane zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych. Jeśli samochód był używany przez wspólników, akcjonariuszy czy osoby powiązane (np. krewnych do drugiego stopnia), wydatki te kwalifikowały się jako tzw. „ukryte zyski” i podlegały opodatkowaniu.

W praktyce, gdy pojazd był użytkowany mieszanie (służbowo i prywatnie), opodatkowaniu podlegało 50% kosztów związanych z jego eksploatacją, przy stawce 10% lub 20%. Natomiast jeśli samochód był używany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, podatek nie był naliczany.

Zmiany od  2023 roku

Od stycznia 2023 roku przepisy zostały doprecyzowane i obecnie także wydatki związane z użytkowaniem samochodów przez pracowników spółki podlegają opodatkowaniu, jeśli pojazd jest wykorzystywany w celach prywatnych. To oznacza, że jeśli pojazd służy nie tylko do działalności gospodarczej, ale również do celów prywatnych pracowników, część wydatków musi być opodatkowana.

Z drugiej strony, samochody używane wyłącznie w celach firmowych nadal mogą być rozliczane bez dodatkowych kosztów podatkowych, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i zgłoszenia samochodu do urzędu skarbowego na druku VAT-26.

Czy zakup samochodu w estońskim CIT jest opłacalny?

Jednym z największych atutów estońskiego CIT w kontekście samochodów osobowych jest brak ograniczeń kwotowych dotyczących wydatków związanych z zakupem i użytkowaniem pojazdów. Przykładowo, w tradycyjnym CIT koszty uzyskania przychodu na zakup samochodu osobowego są limitowane do 150 tys. zł (225 tys. zł dla pojazdów elektrycznych). W estońskim CIT nie ma tego ograniczenia – spółka może wliczyć w koszty całość wydatków, bez względu na wartość samochodu.

Leasing w estońskim CIT – dlaczego to się opłaca?

W przypadku leasingu zasady są podobnie korzystne. Spółka może rozliczyć raty leasingowe, składki ubezpieczeniowe oraz koszty eksploatacji bez limitu kwotowego. Dla przykładu, przy zakupie luksusowego pojazdu o wartości 1 000 000 zł, spółka rozliczająca się estońskim CIT może zaliczyć w koszty aż 500 tys. zł, podczas gdy w tradycyjnym CIT byłoby to jedynie około 300 tys. zł.

Podsumowanie

Zakup i użytkowanie samochodu w estońskim CIT może przynieść znaczące oszczędności podatkowe, szczególnie w przypadku luksusowych pojazdów. Brak kwotowych ograniczeń przy rozliczaniu kosztów, zarówno przy zakupie, jak i leasingu, to ogromna korzyść dla przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać o konieczności prowadzenia odpowiedniej ewidencji i prawidłowym ułożeniu struktury, aby maksymalnie skorzystać z zalet tego systemu.