Odliczanie kosztów w branży IT – co przedsiębiorca może wrzucić w koszty?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą mogą korzystać z pewnych pozytywnych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Jednym z nich jest możliwość tzw. wrzucania w koszty prowadzenia działalności części wydatków. Dzięki temu w prosty i zgodny z prawem sposób przedsiębiorca może obniżyć wysokość podatku dochodowego do zapłaty. Chcesz wiedzieć co można wrzucić w koszty pracując w branży IT? Czytaj dalej!

Możliwość odliczania kosztów uzyskania przychodu mają przedstawiciele wszystkich branż. W niektórych branżach takich okoliczności będzie więcej, w innych mniej. Dzisiaj zajmiemy się coraz popularniejszą i coraz prężniej działającą branżę IT, czyli działalnością związaną z technologią informacyjną, internetem, komputerami itp. (choć definicja IT jest bardzo szeroka).

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Na początek trochę formalności. Ustalmy, czym w ogóle są tzw. koszty. Zgodnie z przepisami za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów bądź zachowania (czyli zabezpieczenia) ich źródła. Tak brzmi formalna definicja kosztów uzyskania przychodów. Tłumacząc to w uproszczony sposób, za koszty można uznać wszystkie wydatki mające związek z prowadzoną działalnością.

Samochód firmowy – odliczanie kosztów

Posiadanie samochodu firmowego jest dzisiaj w zasadzie normą. Samochody są nam niezbędne do dojazdu do pracy i powrotu do domu z pracy. Dojeżdżamy na spotkania z klientami, a także odwiedzamy urzędy i inne instytucje w czasie pracy. Przedstawiciele branży IT wbrew pozorom również sporo czasu spędza za kółkiem. Przedsiębiorca, który chce skorzystać z możliwości odliczenia kosztów za paliwo, samochód czy naprawy samochodu musi posiadać dowody na poniesione koszty. Zbierać należy wszelkie faktury lub ewentualnie, inną równoważną dokumentację. Przedsiębiorca może się rozliczać z samochodu na dwa sposoby. Wybór między nimi zależy od tego czy posiadany samochód jest własnością firmy czy własnością prywatną użytkowaną na potrzeby firmy.

Czynsz za najem biur

Jest to koszt, który odliczają praktycznie wszyscy przedsiębiorcy. Poza czynszem za wynajmowany na poczet działalności lokal, przedsiębiorca może odliczyć także czynsz, opłatę za media, telefony, internet oraz środki czystości czy zaopatrzenie socjalne.

Sprzęty IT

Poza oczywistymi zakupami i związanymi z nimi wydatkami na komputery, laptopy, modemy, monitory, cały osprzęt, przedsiębiorca może wliczyć w koszty także część wydatków na meble, elementy wystroju biura, elementy dekoracyjne, dodatki i wyposażenie pomieszczeń socjalnych (sprzęty RTV i AGD).

Książki i oprogramowanie

Przedsiębiorca może w koszty wrzucać również zakupy takich materiałów jak książki, czasopisma czy oprogramowanie. Należy jednak podkreślić, że powinny być to materiały rzeczywiście niezbędne do pracy i związane z działalnością. Przedsiębiorca musi mieć świadomość, że w przypadku kontroli będzie musiał udowodnić potrzebę i związek podejrzanego zakupu z profilem działalności. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza przy zakupie oprogramowania (są to zwykle drogie softy, więc ich zakup powinien być skorelowany z rzeczywistymi potrzebami firmy).
Działający w branży IT (ale nie tylko) przedsiębiorca, może odliczyć również koszty za wykupienie dostępów online do niektórych usług i programów, które dostępne są w tzw. chmurze.

Szkolenia i kursy

Branża IT jest najprężniej rozwijającą się i najbardziej zmienną branżą – sprawdza się tutaj powiedzenie, że coś zmienia się jak w kalejdoskopie. Stałe podnoszenie kwalifikacji, doszkalanie się, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczenia – taka jest właśnie branża IT. Szkolenia, kursy, warsztaty to dodatkowe koszty w branży IT, które przedsiębiorca musi ponosić, jeśli chce utrzymać się na rynku. Na szczęście zdecydowaną większość kosztów wynikających z zakupu szkoleń i kursów przedsiębiorca może wrzucić w koszty.

Chcesz wiedzieć, czy Twoje firmowe wydatki są odpowiednio optymalizowane? Potrzebujesz wsparcia w prawidłowym planowaniu wydatków i odzyskiwaniu poniesionych kosztów?

Zapraszamy do współpracy!

Specjaliści z Biura Rachunkowego GRIMP z przyjemnością wspomogą Ciebie i Twoją firmę!